سال ۱۹۹۹؛ سونی در حال آماده شدن برای معرفی PS2 است. سگا و نینتندو که برای زمین زدن رقیب جدید در تکاپو بودند، حالا با اضطراب به سونی نگاه میکنند. اما یک نفر دیگر هم در حال تماشای این رقابت است؛ مایکروسافت.
مایکروسافت که در بازار پیسی گیمینگ حضور پررنگی دارد، متوجه میشود که نباید محبوبیت فوقالعادهی کنسولهای خانگی را نادیده بگیرد. وقتی کنسول ایکسباکس را رونمایی میکند، گیمرها آن را «پیسی درون باکس» مینامند و توجه زیادی به آن نمیکنند. این اولینبار است که شرکتی آمریکایی پس از فاجعهی آتاری جگوار دست به عرضهی کنسول زده و امید چندانی به موفقیت ایکسباکس نیست.
اما ایکسباکس بهلطف بازیهای خوشساختی مثل Halo و تجربهی بهتری از بازیهای چندنفره آنلاین فروش قابلقبولی دارد؛ هرچند به گرد پای PS2 که کماکان موفقترین کنسول تاریخ است، نمیرسد.
سال ۲۰۰۵؛ مایکروسافت یک سال زودتر از سونی کنسول نسل بعدی ایکسباکس ۳۶۰ را عرضه میکند. عرضهای که البته با مشکلات متعددی همراه است، اما کماکان سرویس بازی آنلاین ایکسباکس لایو و بازیهای انحصاری Gears of War و Halo 3 و Bioshock، ایکسباکس ۳۶۰ را از شکست کامل نجات میدهند.
پلیاستیشن ۳ گرانتر و با بازیهای انحصاری کمتری از راه میرسد تا این بار نوبت سونی برای کم کردن فاصله با مایکروسافت باشد؛ اما سونی نسل پنجم کنسول را با عرضهی بازی The Last of Us با قدرت تمام میکند.
سال ۲۰۱۳؛ ایکس باکس وان برای رسیدن به کاتالوگ قدرتمند بازیهای انحصاری پلی استیشن ۴ ازجمله God of War و Uncharted 4 و Horizon: Zero Dawn به دردسر میافتد، اما سعی میکند این کمبود را با سرویس اشتراکی گیمپس جبران کند. البته این تلاش کافی نیست. تا ماه می ۲۰۲۲، سونی ۱۱۷ میلیون کنسول PS4 فروخته بود، اما تعداد ایکسباکس وانهای فروختهشده فقط به ۵۸ میلیون رسید. از آن سو، نینتندو با فروش دستکم ۱۲۵ میلیون کنسول سوییچ، رقابت را برای مایکروسافت سختتر از پیش کرد.
سال ۲۰۲۱؛ پلی استیشن ۵ کماکان به سلطهی خود در بازار کنسول ادامه میدهد، هرچند تعداد بازیهای انحصاریاش مثل قبل نیست. مایکروسافت بعد از تصاحب ZeniMax Media، مالک بتسدا و توسعهدهندهی بازیهایی مثل The Elder Scrolls و Doom، سراغ بزرگترین تصاحب تاریخ بازی میرود؛ تصاحب ۶۹ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد که بهعنوان نقطهی عطفی در صنعت بازی دیده میشود.
سال ۲۰۲۴؛ زمزمههای خبری تکاندهنده در شبکههای اجتماعی میپیچد. گویا مایکروسافت میخواهد تولید ایکسباکس را برای همیشه متوقف کند. یکی از کاربران ایکس نوشت «این واقعاً آخرالزمان ایکسباکس است» و کاربر دیگری گفت «واقعاً ناراحتم که خواهرم را متقاعد کردم بهجای PS5، ایکسباکس بخرد.»
واهمهی سوپرفنهای ایکسباکس و اینفلوئنسرها از پایان عمر کنسول محبوب خود به خبر انتشار بازیهای انحصاری ایکسباکس برای PS5 و نینتندو سوییچ برمیگردد. در نگاه اول، این واهمه شاید اغراقآمیز بهنظر برسد، اما بازیهای انحصاری از مدتها پیش روش تبلیغاتی اصلی شرکتها برای فروش کنسولشان است. اگر مایکروسافت در میانهی نسل کنونی کنسول بخواهد یکباره این روش تبلیغاتی را کنار بگذارد، کاربران ایکسباکس حق دارند آزردهخاطر و مضطرب شوند.
دنیایی بدون بازیهای انحصاری ایکسباکس
برای درک عمق فاجعه، بیایید یک دنیای خیالی را تصور کنیم. مثلاً اوایل سال ۲۰۲۰ است. مایکروسافت اعلام میکند بهطور کامل ایدهی بازیهای انحصاری را کنار میگذارد. البته عناوین تولیدی استودیوی ایکسباکس مثل Halo Infinite و Starfield برای سری ایکس/اس منتشر میشوند، اما این بازیها در همان روز عرضه به PS5 و سوییچ هم میآیند. سونی اما برنامهی مشابهی ندارد و بازیهای بزرگی چون God of War و اسپایدرمن را در انحصار کامل PS5 نگه میدارد.
در این دنیای فرضی، متقاعد کردن افراد به خرید ایکسباکس دشوارتر میشود. از یک سمت، کنسول پلیاستیشن را داریم که میتواند تمام بازیهای بزرگ مایکروسافت و سونی را اجرا کند و از سمت دیگر، ایکسباکسی را داریم که به کاتالوگ بازیهای سونی دسترسی ندارد.